Höghastighetsbanor – dyrt?

Jag sitter och funderar på höghastighetsbanorna. Och försöker jämföra – någon kommer ju att klaga på att jag inte kan jämföra rullande materiel med markinfrastruktur, och någon kommer att invända att det ena handlar om privata enskilda beslut och det andra om statliga och att det är olika penningpåsar etc…

…men om vi struntar i det och utgår från att pengar är pengar…

Förra årets slogs bilförsäljningsrekord igen, ca 380 000 sålda nya personbilar. Jag hittar i hastigheten ingen uppgift om snittpris, men listan toppas av ett gäng stora Volvobilar, lite längre ner hittar man sedan små bilar som Renault Clio. Jag antar att snittpriset i alla fall inte lär ligga under 150 000 så det får bli skattningen (förmodligen lite låg). Det betyder att Sverige återinvesterade bilar åt sig för 57 miljarder, med avskrivningstid på max 15 år, extremt kortsiktig investering. Huvuddelen fossilbilar.

Detta anser sig alltså samhället som helhet ha råd med varje år, fastän det snarare borde kallas kapitalförstöring. Men en investering som höghastighetstågen som bör kunna få en avskrivningstid på 100 år (minst) och som beräknas till totalt 230 miljarder – det skulle vara för dyrt?! Nånstans här är det nån som borde jämföra lite äpplen och päron ordentligt. Fyra års återinvesteringar i personbilar skulle betala hela höghastighetssystemet.

Så skulle vi kunna lägga till alla flygresor vi kostar på oss – men det får bli en annan gång.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s